Statut klubu

STATUT MIEJSKIEGO KLUBU SPORTOWEGO „OŁAWA"


Statut uchwalono 20 stycznia 1994 r. na zebraniu założycieli Miejskiego Klubu Sportowego „Oława"
Zmiany wprowadzono 29 września 2010 r.


Rozdział I Postanowienia ogólne

1. Miejski Klub Sportowy „OŁAWA", utworzony został 20 stycznia 1994 r. przez grupę 18 założycieli.
2. Miejski Klub Sportowy ,,OŁAWA" zwany dalej w skrócie Klubem, działa i realizuje zadania w zakresie sportu zgodnie z Ustawą z dnia 3 lipca 1984 r. o kulturze fizycznej (Dz.U. Nr.34 poz.181 z 1984 r.) na podstawie Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U.Nr.20,poz.104 z 1989 r.).

§ 2
1. Klub posiada osobowość prawną i działa poprzez ustanowione w Statucie organy.
2. Klub może powoływać sekcje sportowe.
3. Klub jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych, uprawnionym do wypowiadania się w sprawach publicznych.

§ 3
1. Klub samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.
2. Klub opiera swoją działalność na pracy członków. Do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników oraz zlecać obsługę podmiotom zewnętrznym.
3. Klub prowadzi działalność statutową na rzecz ogółu społeczności lokalnej.
4. Zabrania się:
1) udzielania pożyczek lub zabezpieczenia zobowiązań majątkiem klubu w stosunku do jego członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej, ”osobami bliskimi",
2) przekazywania majątku klubu na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich.
3) wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba, że to wykorzystanie wynika bezpośrednio ze statutu klubu,
4) zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji i jej organów lub pracownicy oraz ich bliscy.

§ 4
Nadzór nad działalnością Klubu sprawuje organ rejestrujący.

§ 5
1. Siedzibą Klubu jest miasto Oława.
2. Terenem działania są miasto Oława i gmina Oława.
3. Klub może przystępować do związków i stowarzyszeń o podobnych celach statutowych.

 

Rozdział II Cele i zasady działania Klubu

§ 6
Celem Klubu jest realizacja procesu szkolenia sportowego i doskonalenia sprawności psychofizycznej, zaspokajających potrzeby rywalizacji i dążenia do osiągania wyników w ramach społecznie akceptowanych zasad współzawodnictwa sportowego.

§ 7
Swoje cele Klubu realizują poprzez:
1. nauczanie uprawiania wybranych dyscyplin sportowych oraz działalność wychowawczą w tym zakresie,
2. powołanie i prowadzenie sekcji sportowych, w zakresie dyscyplin dopuszczonych
do uprawiania w kraju z mocy ustawy o kulturze fizycznej,
3. organizowanie treningów, zawodów i imprez sportowych,
4. udział w imprezach i rozgrywkach sportowych, organizowanych przez powołane
do tego jednostki,
5. budowę i eksploatację obiektów i urządzeń sportowych,
6. wydawanie materiałów szkoleniowych, biuletynów informacyjnych oraz innych
materiałów propagujących sport, rekreację i aktywność ruchową,
7. współpracę z organami samorządu terytorialnego miasta Oława i gminy Oława, administracją i placówkami oświatowymi oraz organizacjami społecznymi działającymi w sferze kultury fizycznej,
8. prowadzenie działalności gospodarczej, jedynie w zakresie służącym realizacji zadań publicznych.

 

Rozdział III Członkowie klubu - prawa i obowiązki

§ 8
Członkami Klubu są :
1) osoby fizyczne - ze statusem członka zwyczajnego,
2) osoby fizyczne - ze statusem członka honorowego,
3) osoby fizyczne i prawne - za statusem członka wspierającego.

§ 9
1. Członkiem zwyczajnym Klubu może zostać każda osoba fizyczna, pełnoletnia, posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i niepozbawiona praw publicznych, spełniająca następujące warunki:
1) wniesie do Zarządu Klubu deklarację wg wzoru opracowanego przez Zarząd
2) uiści wpisowe w wysokości ustalonej przez Zarząd Klubu,
3) zostanie przyjęta przez Zarząd Klubu.
2. Członkiem honorowym może zostać osoba fizyczna, która położyła szczególne
zasługi dla rozwoju klubu:
1) godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie Członków Klubu na
wniosek Zarządu,
2) członek honorowy posiada wszystkie uprawnienia członka
zwyczajnego,
3) pozbawienie godności członka honorowego następuje w drodze uchwały
Walnego Zebrania Członków Klubu na wniosek Zarządu.
3. Członkiem wspierającym może zostać osoba fizyczna lub prawna, która przejawia zainteresowanie merytoryczną działalnością Klubu, wspiera go pomocą materialną i finansową oraz opłaci składkę członkowską ustaloną przez Zarząd.

§ 10
1 .Uprawnienia członka zwyczajnego Klubu :
1) czynne i bierne prawo wyborcze do władz Klubu,
2) uczestniczenie w zebraniach Klubu i jego sekcji,
3) noszenie emblematów klubowych,
4) reprezentowanie Klubu w imprezach sportowych,
5) bieżąca ocena działalności Klubu i jego władz, przedstawianie wniosków i postulatów wobec władz Klubu,
6) korzystanie z urządzeń Klubu i jego sprzętu, w granicach obowiązujących regulaminów i uchwał.
2. Obowiązki członka zwyczajnego Klubu:
1) czynny udział w pracach klubu,
2) przestrzeganie postanowień Statutu Klubu, regulaminów i uchwał władz Klubu,
3) regularne opłacanie składek ustalonych przez Zarząd Klubu. Zarząd Klubu może zwolnić członka z płacenia składek ze względu na sytuację finansową członka klubu,
4) ochrona własności Klubu i walka z przejawami marnotrawstwa,
5) godne reprezentowanie barw Klubu.

§ 11
1 . Uprawnienia członka wspierającego:
1) korzystanie z urządzeń Klubu i jego sprzętu, w granicach obowiązujących w Klubie regulaminów i uchwał,
2) korzystanie z ulg i ułatwień przyznawanych przez władze Klubu,
3) noszenie emblematów klubowych,
4) reprezentowanie Klubu w imprezach sportowych.
2. Obowiązki członka wspierającego:
1 ) terminowe wpłacanie zadeklarowanej składki
2) wspieranie rzeczowe, organizacyjne realizacji celów statutowych Klubu.

§ 12
1. Członkowstwo Klubu ustaje wskutek:
1) rezygnacji,
2) wykluczenia,
3) wygaśnięcia.
2. Rezygnację pisemną z zachowaniem 14 - dniowego terminu wypowiedzenia, przyjmuje Zarząd Klubu.
3. Wykluczenie z Klubu następuje na podstawie decyzji Zarządu z powodu:
l ) działania na szkodę Klubu,
2) nieprzestrzegania postanowień Statutu i regulaminów,
3) niepłacenia składek członkowskich przez okres 3 miesięcy.
Od decyzji Zarządu o wykluczeniu z Klubu przysługuje prawo odwołania się do Walnego
Zebrania, które podejmuje uchwałę ostateczną na najbliższym zebraniu. Termin odwołania ustala się na miesiąc od decyzji o wykluczeniu.
4. Wygaśnięcie członkostwa następuje z powodu śmierci członka.
 

Rozdział IV Organy Klubu

§ 13
Organami Klubu są:
1) Walne Zebranie Członków,
2) Zarząd Klubu,
3) Komisja Rewizyjna,

§ 14
1. Najwyższą władzą Klubu jest Walne Zebranie Członków.
2. Walne Zebranie Członków wykonuje swe funkcje na posiedzeniach zwoływanych przez Zarząd Klubu, przynajmniej jeden raz w roku na zebraniu sprawozdawczym, oraz na zakończenie kadencji Zarządu lub jego odwołanie na zebraniu sprawozdawczo - wyborczym. O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad Zarząd zawiadamia członków pisemnie, co najmniej 14 dni przed zebraniem.
3. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków należy zwołać w każdym przypadku, na pisemne żądanie Komisji Rewizyjnej, Zarządu Klubu lub przynajmniej 1/3 liczby członków Klubu, w terminie do 14 dni od daty zgłoszenia wniosku.
4. Walne Zebranie Członków podejmuje uchwały zwykłą większością głosów
1) w pierwszym terminie przy obecności, co najmniej połowy aktualnej liczby członków,
2) w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych członków Klubu.
W razie równej liczby głosów, decyduje głos przewodniczącego obrad.
5. Decyzje i uchwały Walnego Zebrania Członków mogą zapadać jawnie lub tajnie, w zależności od przegłosowanej formy.

§ 15
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy :
1) uchwalanie zmian w Statucie,
2) wybór organów wykonawczych i kontroli wewnętrznej,
3) zatwierdzenie regulaminów organów wykonawczych i kontroli wewnętrznej, przedstawionych przez te organy,
4) zatwierdzanie zmian osobowych w organach wykonawczvch i kontroli wewnętrznej Klubu, dokonanych zgodnie z ich uprawnieniami, między posiedzeniami Walnego Zebrania Członków, oraz przeprowadzenie uzupełniających wyborów w przypadku braku zgody na dokonanie zmiany,
5) zatwierdzanie przedstawionych przez Zarząd, rocznych i wieloletnich programów działania Klubu,
6) zatwierdzenie, przedstawionych przez Zarząd, rocznych preliminarzy przychodów i rozchodów na realizację zadań statutowych i pokrycie kosztów funkcjonowania Klubu,
7) nadzór nad działalnością Zarządu Klubu, rozpatrywanie rocznego sprawozdania Zarządu z działalności Klubu oraz sprawozdania finansowego, udzielanie Zarządowi absolutorium,
8) podejmowanie na wniosek Zarządu uchwał w sprawie przystąpienia Klubu do związków stowarzyszeń o zbliżonych celach statutowych,
9) podejmowanie uchwał o nabyciu lub zbyciu majątku trwałego,
10) uchwalenie Regulaminu wynagradzania członków Zarządu i Regulaminu
pracy Zarządu,
11) nadawanie tytułu honorowego członka Klubu,
12) rozstrzyganie odwołań od decyzji Zarządu Klubu,
13) podejmowanie uchwał o rozwiązaniu Klubu,
14) podejmowanie uchwal w innych sprawach wniesionych przez organy Klubu,
15) przyznawanie nagród członkom zarządu Klubu wyróżniającym się szczególną pracą lub innym osobom pracujących na rzecz Klubu.

§ 16
Walne Zebranie Członków może zlecić biegłemu rewidentowi wydanie opinii o sprawozdaniu finansowym Zarządu Klubu.

§ 17
1. Zarząd Klubu jest organem wykonawczym, w składzie 4 (czterech) osób, wybieranych na kadencję czteroletnią i odwoływanych przez Walne Zebranie Członków.
2. Zarząd Klubu wykonuje swoje funkcje zgodnie z Regulaminem pracy Zarządu zatwierdzanym przez Walne Zebranie Członków.
3. Zarząd Klubu kieruje działalnością Klubu między obradami Walnego Zebrania Członków.
4. Osoby funkcyjne w Zarządzie Klubu są wynagradzane finansowo zgodnie z „Regulaminem Wynagradzania Członków Zarządu.
5. Członkiem Zarządu Klubu nie może być osoba karana prawomocnym wyrokiem sądu. Kandydować na członka Zarządu mogą jedynie osoby, które przedstawią zaświadczenie o niefigurowaniu w Krajowym Rejestrze Skazanych, które to zaświadczenie nie może być wystawione później niż na 14 dni przed jego złożeniem w siedzibie klubu .
6. Posiedzenie Zarządu odbywa się, co najmniej jeden raz na 3 miesiące.
7. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy liczby członków Zarządu. W przypadku równej liczby głosów, decyduje głos prezesa.
8. W przypadku rezygnacji poszczególnych członków Zarządu lub zdarzeń losowych, Zarządowi Klubu przysługuje prawo dokooptowania do swego grona nowych członków, w liczbie nieprzekraczającej 1/3 składu Zarządu. Dokooptowani członkowie Zarządu podlegają zatwierdzeniu przez najbliższe Walne Zebranie Członków.

§ 18
1. Zarząd Klubu wybiera spośród siebie, na zebraniu konstytucyjnym, Prezydium
Zarządu Klubu.
2. W skład Prezydium Zarządu Klubu wchodzą : prezes, wiceprezes i członek Zarządu do spraw finansowych.
3. Prezydium Zarządu kieruje działalnością Klubu między posiedzeniami Zarządu
Klubu i reprezentuje Klub na zewnątrz.
4. Posiedzenia Prezydium Zarządu Klubu odbywają się co najmniej raz na dwa
miesiące.
5. Prezydium Zarządu uprawnione jest do składania oświadczeń woli Klubu, przy
czym w każdym wypadku wymagane jest działanie dwóch członków Prezydium:
w tym prezesa i wiceprezesa Zarządu lub członka Zarządu do spraw finansowych

§ 19
Do kompetencji Zarządu Klubu należy podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach niezastrzeżonych do kompetencji Walnego Zebrania Członków, a w szczególności:
1) przedstawianie rocznych i wieloletnich działań klubu,
2) opracowanie rocznych preliminarzy przychodów i rozchodów na realizację zadań statutowych i pokrycie kosztów funkcjonowania Klubu.
3) opracowanie regulaminów Klubu,
4) zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu w zakresie nie zastrzeżonym do kompetencji Walnego Zebrania Klubu,
5) bieżący nadzór nad działalnością gospodarczą Klubu w przypadku jej podjęcia,
6) formułowanie wniosków w sprawie przystąpienia Klubu do związków i stowarzyszeń realizujących zbliżone cele statutowe,
7) wnioskowanie o nadanie godności członka honorowego,
8) przyjmowanie i skreślanie członków Klubu, prowadzenie dokumentacji w tym zakresie oraz nakładanie kar dyscyplinarnych - upomnień, nagany z wpisem do akt, wykluczenia,
9) opracowywanie okresowych sprawozdań z działalności Klubu oraz sprawozdań finansowych,
10) dokonywanie oceny działalności Prezydium Zarządu i wprowadzanie zmian personalnych w jego składzie,
11) powoływanie sekcji sportowych oraz uchwalanie ich regulaminów
12) wnioskowanie zmian w Statucie Klubu,
13) zwoływanie Walnego Zebrania Członków Klubu,
14) wykonywanie innych czynności nie wymienionych, a niezastrzeżonych do kompetencji innych organów Klubu,
15) opracowywanie regulaminów klubowych i zmian do regulaminów,
16) opracowywanie umów z zawodnikami Klubu.

§ 20
1. Komisja Rewizyjna jest organem kontroli wewnętrznej Klubu w składzie 3 osób, wybieranych przez Walne Zebranie Członków, na kadencję czteroletnią.
2. Komisja rewizyjna wybiera spośród siebie Przewodniczącego Komisji na pierwszym posiedzeniu.
3. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić w skład innych organów wykonawczych Klubu.
4. W przypadku rezygnacji członka lub zdarzeń losowych, Komisji przysługuje dokooptowanie jednego członka. Dokooptowany członek Komisji podlega zatwierdzeniu przez najbliższe Walne Zebranie Klubu.
5. Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo udziału w posiedzeniach Zarządu Klubu z głosem doradczym.
§ 21
Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:
1) kontrola działalności Klubu ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowej oraz gospodarczej i realizacji podejmowanych uchwał,
2) składanie sprawozdań Walnemu Zebraniu o gospodarce Klubu i przedstawianie wniosków w sprawie absolutorium dla Zarządu Klubu,
3) kontrola opłacania składek członkowskich oraz wpisowego,
4) wnioskowanie zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w razie potrzeby.
 

Rozdział V Sekcje sportowe klubu

§ 22
1. Sekcja sportowa stanowi komórkę organizacyjną Klubu, która grupuje członków uprawiających określoną dyscyplinę sportową.
2. Sekcje sportowe powołuje i nadzoruje Zarząd Klubu.
3. Sekcje sportowe i ich Zarządy działają zgodnie z regulaminami uchwalonymi przez zarząd Klubu.
Rozdział VI Majątek i dochody Klubu § 23
1. Majątek Klubu stanowią prawa i przedmioty majątkowe, nabyte w czasie działalności statutowej: nieruchomości, ruchomości, wierzytelności, środki rzeczowe i finansowe.
2. Źródła dochodów Klubu stanowią:
1 ) składki członkowskie,
2) wpisowe,
3) spadki, zapisy, darowizny, subwencje oraz inne przysporzenia majątkowe dokonane na rzecz Klubu przez krajowe i zagraniczne osoby fizyczne i prawne,
4) wpływy ze zbiórek i imprez publicznych organizowanych przez Klub i na rzecz Klubu,
5) dochody z majątku ruchomego i nieruchomości,
6) odsetki bankowe od funduszy zdeponowanych w banku,
7) transfery zawodników itp.,
8) inne dochody.

§ 24
1. Do nabywania, zbywania i obciążania środków trwałych upoważniony jest Zarząd Klubu za aprobatą Walnego Zebrania Członków.
2. Do ważności oświadczeń w zakresie ruchu i obciążeń środków trwałych wymagane jest współdziałanie dwóch członków Prezydium Zarządu: prezesa i wiceprezesa.

§ 25
Majątek i dochody są przeznaczone na realizację celów statutowvch oraz na koszty funkcjonowania Klubu.
Rozdział VII Postanowienia końcowe

§ 26
Uchwalę w sprawie zmian Statutu i rozwiązania Klubu podejmuje Walne Zebranie Członków większością co najmniej 2/3 głosów, przy obecności co najmniej 50% członków Klubu.

§ 27
Uchwała o rozwiązaniu Klubu określa sposób likwidacji i przeznaczenia majątku Klubu, z uwzględnieniem ciążących na nim zobowiązań.

§ 28
Uchwała o zmianie Statutu oraz o likwidacji Klubu wymaga zatwierdzenia przez organ rejestrujący.

Uwaga. Wystąpił nieoczekiwany błąd! Prosimy spróbować później.
500
6b3eae414acb965552d9977341b45d31df36c6a2
Przepraszamy. Wystąpił błąd naszego serwera